Przeznaczenie
Największy bydgoski trak ramowy pionowy przeznaczony jest do przecierania kłód lub pryzm drewna iglastego i liściastego na tarcicę nieobrzynaną lub obrzynaną w zakresie określonym danymi technicznymi.
Trak znajduje zastosowanie w tartakach, w ciągu technologicznym o znacznym stopniu zmechanizowania. Eksploatacja traka wymaga dwupoziomowej w hali przetarcia.
Szczegóły techniczne
Stojaki żeliwne o przekroju ceowym, sztywno połączone ze sobą łącznikami, tworzą korpus.
Napęd główny traka stanowi silnik elektryczny sterowany układem softstart.
Wał główny osadzony jest na dwóch łożyskach baryłkowych, a czopy korbowe osadzone na kołach zamachowych. Koła zamachowe z rozprężną piastą umożliwiają wymianę łożysk głównych bez demontażu stojaków.
Mechanizm posuwowy napędzany jest silnikiem elektrycznym sterowanym płynnie ze stanowiska operatora.
Zmiana wielkości posuwu powoduje automatyczną zmianę wielkości pochylenia ramy piłowej. Zsynchronizowanie obu wielkości zapewnia właściwą pracę pił i eliminuje konieczność ustawiania pochylenia pił w ramie.
Walce posuwowe rowkowane zapewniają dobre prowadzenie kłody lub pryzmy podczas przecierania. Walce wykonane są z segmentów zębatych. Podnoszenie walców posuwowych i docisk materiału zapewniają siłowniki hydrauliczne.
Sterowanie podnoszenia walców posuwowych i docisk materiału odbywa się z pulpitu operatora; może odbywać się również przyciskami znajdującymi się na tylnej części stojaka.
Centralne, samoczynne smarowanie prowadnic zapewnia prawidłową pracę traka.
Trak wyposażony jest w ręczny hamulec taśmowy oraz spad trocin z napędem elektrycznym.
Producent może dostarczyć wyposażenie dodatkowe do traka tj. komplet zmechanizowanych wózków podawczych oraz urządzenie rozdzielcze mocowane bezpośrednio do stojaków traka.
W ofercie FOD znajdują się także zmechanizowane systemy podawania kłód i odbioru przetartego drewna.
Zapewnia to dowolny wybór wyposażenia tartaku.